Sunday, January 15, 2006

Kalops

eller hur!! en vegetarisk variant? Njae, jag var rätt skeptisk när tina föreslog rätten framför min "rotfruktsgratäng".. MEN ack vad jag bedrog mig.. visserligen saknas köttsmaken, men den själva karismatiska kalopssmaken fanns där och rätten smakade utsökt tillsammans med svärmors toppengoda rödbetor.
Ok, hur gjorde jag nu?
I grytan stekte jag quornbitarna i lite smör.. därefter hällde jag i ca 4 dl vatten, tillsatte ett gäng peppparkorn och några lagerblad. Två morötter hackades upp och lades i grytan med en grönsaksbuljong.
Ungefär en halv purjolök lades i efter sissodär tio minuter... salt och en del soya för färgens skull lades till på slutet, då jag dessutom hällde i en dl med redning för att få den lite mer krämiga konsistensen.
Kokt potatis, rödbetor, sallad och enbärsdricka gjorde rätten till en liten succe så här i midvinterstider...
Enkelt, gott och ganska nyttigt... Som tips kan jag säga att jag utgick från ett vanligt recept och ersatte köttdelarna med quorn vilket oftast går väldigt bra!!

2 Comments:

At 4:53 AM, Blogger Annika said...

Tips på en supersnabb vego rätt som är toppen till middag:

Körsbärstomater (röda & gula för syns skull)
Delas på hälften och mosas snabbt i mortel tillsammans med:
olivolja
salt
färsk basilika
hackad vitlök

härr "såsen" över varm pasta, helst färsk

 
At 5:17 AM, Blogger Åsa said...

Vegetarisk kalops, låter mycket konstigt men jag kommer gärna förbi och provsmakar någon dag ;-)

 

Post a Comment

<< Home