Thursday, January 19, 2006

Svensk husmanskost #1

Spaghetti med quornfärssås... Inte så spännande, men om jag inte uppdaterar bloggen blir ni ledsna tror jag (jodå, det är två - tre personer som läser det här)

Det är en modern tappning av pyttipanna där man plockar i lite vad som helst (utom kaviar)
Jag fräste lite gul lök och vitlök i olja.. därefter tillsattes quornfärs som fick brynas till lite.
samtidigt som det fräste tog jag en burk med körsbärstomater (smaskigare än "krossade tomater") som jag mosade till med stavmixern och tillsatte sedan tomatpure .
Detta hälldes i stekpannan varefter lite kryddor (*) blandades i. Pastan kokades som vanligt i en stor kastrull med rikligt med vatten (igår blev jag via teven informerad om att det är för att vattnet inte ska kylas av så mycket som man ska använda en stor kastrull), jag kör alltid med timer för att inte missa tiden, vilket är väldigt lätt när man har dålig simultankapacitet . (håll med om att överkokad pasta inte är det smaskigaste).
När det var sissodär 4 minuter kvar tillsattes lite paprika (den får inte vara alltför mjuk säger min beställare) och creme fraiche paprika & chili.
När allt är klart hittar jag färska champinjoner som givetvis borde ha fräst till lite i vitlöken från början.. nåja, de blandades i och fick var med en stund på slutet. Personligen tyckte jag det blev rätt gott med mycket svampsmak, men alla var nog inte överens om den saken.
Till detta finns inte så många alternativ till dryck som "gifter sig" perfekt, utan det blev varsit glas lagom tempererad och luftad julmust!


(*)Salt, chili, peppar

2 Comments:

At 4:12 AM, Blogger Annika said...

Ikväll blir det getostfyllda smördegsknyten med pinjenötter och varm honung med rosmarin.
Blev inspiterad av Tina som gjorde något liknande (fast i bröd med paprika etc). Nåväl, honungen är lika i alla fall :-)

 
At 4:29 AM, Blogger Tobbe said...

Stackars Rosmarie... :-)
Getost, honung och nötter är ju hur gott som helst (dock varnas man för att honung tar bort för mycket av smaken, pfft).. Dricker man vin till så ska tydligen sauvignon blanc eller riesling passa som en smäck.

 

Post a Comment

<< Home