Sunday, January 22, 2006

Midvintergryta

Jag har inte berättat om den stora favoriträtten som råder just nu.. Det är en utveckling av en gryta som mina föräldrar bjöd en gång.
Den kallas nuförtiden för midvintergryta och tillagas så här ungefär:
Skär palsternacka, morötter, kålrot och rotselleri i lagom stora bitar och koka dessa i ca 10 minuter (låt dom inte koka för länge). Fräs dessa tillsammans med purjolök i en stor gryta. Häll i 10 - 20 enbär, svartvinbärsjuice (koncentrerad), ett par matskedar soya och grädde. Låt detta puttra medans du kokar potatis eller ris som serveras till.

F.ö har jag märkt att jag skär mig ganska ordentligt när jag använder den fina nya kniven. Jag ändrade skärteknik och flyttade bak handen en bit, med resultatet att jag skar upp tummen istället för pekfingret. AHH.. jag kanske kan VÄNDA på kniven...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home