Sunday, March 18, 2007

Mmmat!

I torsdags var jag på matlagningskursen som jag fick i julklapp 2006 av mina älsklingar (Tina, mor & far)
Det var en jätteinspirerande kurs vid Ulriksdals wärdshus där Risentas kock Jacob Wismar satt ihop en kvällskurs under devisen "Hälsosam, lättlagad och välsmakande för hela familjen".

Jag erkänner att jag trots fem år tillsammans med min vegetarian fortfarande inte känner en längtan efter bönor, nötter, baljväxter och annat gräs. MEN, den här kursen har nog knuffat mig en bra bit i den riktningen.

Upplägget på utbildningen var ganska enkelt, vi delades in i i fyra lag som i fas ett förberedde maten inför fas två, där vi monterade (alltså som blanda/bygga ihop, inte blanka av som det även betyder i matsammanhang) maträtterna.

I mitt lag fick vi bl.a till uppgift att ordna en saffransquinoasallad med paprika och pumpakärnor. Förutom att koka quinoa och hacka paprika blandade vi till en saffrans vinegrette.
Jacob vurmade för just vinegretter & essanser som är populärt i restaurangsvängen för att man med detta i sitt skafferi kan smaksätta enkla rätter väldigt snabbt. På Risentas hemsida finns recpept på andra vinegretter såsom, Paprika, Sesam, Tomat eller varför inte en wasabi vinegrette.
Vi lagade totalt 18 saker tillsammans om man räknar in bröd, sallader och rörorna.


Fredde och Linda var över på middag igår, och givetvis kastade jag mig över recepten med erfarenheten i färskt minne. Tina hade hittat ett recept (se nedan) på en quinoatabouleh som hon bett om att få smaka i flera veckor, så det var ganska enkelt att plocka ut lite ur kompendiet vi behöll från kursen då det är lite samma stil.

Fredde och jag teamade i köket, jag fixade Quinoasalladen och fredde följande:

Paprika hoummous
Fikonchutney
Falsk Pesto (som vi bl.a täckte kyckling&quorn filerna med)

Vinet vi drack till var Cline Zinfandel.

Recept: Quinoasallad (från ett gammalt nummer av Föräldrar & Barn)

4 Portioner
3dl quinoa
1 liter grönsaksbuljong
2 röda paprikor
1 gurka
4 salladslökar
1 knippe rädisor
2 limefrukter
lite olivolja att ringa över
några nypor havssalt
1 kruka färsk koriander
6 torkade aprikoser
½ dl russin
½ dl mandlar
½ dl pumpafrön
½ dl solrosfrön
några nypor vita och svarta sesamfrön.

Skölj quinoan i hett vatten. Det gör du för att avlägsna eventuella spår av saponiner (ett bitterämne). Lägg quinoan i buljongen och koka i 14 minuter. Sila bort överflödig buljong och lägg över quinoan i en bunke.
Dela kärna ur och hacka paprikorna. Lägg ner dem i bunken. Dela, kärna ur och finhacka gurkan. Lägg hacket i bunken. Skiva och blanda i salladslöken och rädisorna. Pressa över saften av limefruktena och ringa över olivoljan. Salta och blanda runt. Hacka och blanda i koriandern. Skiva och lägg ner aprikoserna. Tillsätt russin, mandlar, pumpafrön, solrosfrön och sesamfrön. Blanda.

1 Comments:

At 1:22 PM, Blogger Fröken Isakson said...

Det var verkligen ljuvligt gott. Härligt att vi fick recepten också. Här ska lags quinoa och falsk pesto.

 

Post a Comment

<< Home