Monday, April 10, 2006

Äntligen! Pastasåsen "Tres tomatos"

Det tog ganska många år, men äntligen tycker jag att jag hittat en tomatsås som är väldigt smakrik utan att innehålla massa fett.

Vad behövs, och hur gör jag?

1. Hackar 1 Gul lök alt. knipplök
2. 1 Morot som skivas eller hackas
3. En burk krossade tomater, alternativt hela tomater eller plommontomater som sägs ge mer smak.
4. 1/3'dels tub tomatpuré
5. En vitlöksklyfta, skivad eller hackad
6. En grönsaksbuljongtärning, jag har använt svampbuljong ett par gånger med lyckat resultat.
7. Vatten
8. Olivolja
9 Soltorkade tomater (med tillsatt salt har använts hittils, varför jag inte tillsatt extra salt)
10. Kryddor, Torkad pizzakrydda (ibörjan) färska basilikablad på slutet

Lök + Vitlök steks i oljan några minuter tills innan morötterna tillsätts.
Torkad krydda blandas i rätt tidigt, innan krossade tomater, vatten och tomatpurén hälls i.
Detta får puttra 10 - 15 minuter och under tiden läggs buljongtärningen och soltorkade tomaterna i.
Alltihopa mixas sedan med förslagsvis en stavmixer till en slät sås. Färska basilikabladen vänds ned i såsen innan den används.

Gooodie.... det går givetvis att blanda i andra saker för lite variation, såsom pinjenötter, lite parmesan, ruccola etc. Men jag tror det blir bäst om det tillförs i själva maträtten istället.

1 Comments:

At 12:38 PM, Blogger Rebecca said...

Jag testade detta recept när mamma var här en dag och det blev stor succé även hos den mindre familjemedlemmen! Nya favorit pastasåsen, helt klart! Jag ger den 4 gafflar av 5

 

Post a Comment

<< Home