Monday, April 10, 2006

Champinjonlasagne

Det sköna med denna är att jag slipper göra bechamelsås.. det är ju egentligen en av de enklaste sakerna i världen att göra, men av någon anledning har jag en psykologisk spärr när det gäller bechamel.. kanske är det själva ordet, eller stavningen jag hakat upp mig på.. ingen som riktigt vet.. Nåja, så här gör man denna bechamelfria lasagnen.

250g förkokta lasagneplattor (spenatvarianten användes igår)
3 dl färdiglagad pastasås (här vill jag slå ett slag för "Tres Tomatos")
2 msk olja
2 vitlöksklyftor, pressade
4 salladslökar skivade
500 g skivade färska champinjoner
250g ricottaost (Den har jag missat i min matlagning hittils, det är slut på det nu)
1 dl parmesanost (färsk riven)
1 halv tsk muskotnöt
150g rucolasallat (använde själv både rucola och färsk spenat inhandlat på hötorget)
1 dl riven cheddar (användes inte)
1 dl mozzarellaost

Varva:
Lasagneplattor
Svampröra (lök, svamp, vitlök som stekt i olja, basilika nedrörd på slutet)
Ricotta + Parmesan
Muskot
Rucola / Spenat
Tomatsås

Toppa:
Mozzarella (+ ev cheddar)

skjussa in i ugnen så länge som lasagneplattorna behöver vara inne.. 20 -45 minuter beroende på modell.. .

Dricka till? Rödtjut så klart.. (fast påskmust gick bra igår, jo det säkert)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home